Călătorim prin muzeu cu sau fără hartă

Vizita într-un muzeu, fie de istorie, ştiinţe, artă sau casă memorială, trebuie percepută ca o călătorie care pentru a fi reuşită trebuie să introducă vizitatorii într-o atmosferă cu gust de peripeţie, printre emoţii, să-i facă să hoinărească spre miezul cunoaşterii şi să îi lase cu poveşti pe care, ulterior le vor transmite mai departe cu pasiune.

             Ca tineri, recunoaştem cu francheţe că muzeele sunt ”focare” culturale esenţiale și, da, există o dezincronizare între ele si noi. Deşi mărturii ale conştiinţei naţionale, aceste instituţii culturale se confruntă cu perturbări în ceea ce priveşte conexiunea lor cu tinerii atraşi de mirajul modelelor occidentale si nereceptivi la propriile valori.

            Am discutat cu mai mulţi tineri implicaţi în viaţa culturală din Bacău, pasionaţi de istorie, origini, artă, apărători ai patrimoniului cultural şi am ajuns la concluzia că sursa problemei nu s-ar opri la dezinteresul unora faţă de cultură, ci mai exact, relative lipsă de stimulare a interesului. Suntem de părere că muzeele au un conţinut impresionant , însă ar trebui readaptată metoda de comunicare si promovare care să ajungă mai repede la publicul tânăr . Atunci când intrăm într-un muzeu vrem să creăm o legătură cu locul respectiv ca apoi să-l aprofundăm .

            De aceea, orice spaţiu cultural trebuie să aibă o identitate proprie, conturată prin stil, culoare, evenimente precum cenacluri literare în casele memoriale ale poeţilor, proiecţii de film reprezentative pentru expoziţii, lansări de cărţi, simpozioane pe teme evocate în muzeele respective, amenajarea unor grădinițe unde oamenii se pot relaxa, citi si împărtăşi idei, experienţe.
Ceva surprinzător si poate extravagant în ochii unora dar care ar genera viziuni și interpretări inedite și ar ridica gradul de receptibilitate al mesajului exponatelor din muzeu, ar fi introducerea unor tehnologii de grafică, astfel încât să se creeze spectacole experimentale de artă vizuală. Efectele 3D și ochelarii VR alături de un sunet adecvat ar alcătui universuri incredibile prin care vizitatorii vor putea trăi, simţi, înţelege mult mai bine şi în diverse forme, obiectele expuse în muzeu.
Tinerii vor spectacol, dinamism, tehnologie, experienţe artistice la un nivel superior. Dar până la acest puseu în lumea culturală, putem recurge la alte moduri de a menţine tinerii conectaţi de mediul muzeeal. Într-o epocă în care educaţia nonformală a devenit o piesă esenţială în puzzle-ul procesului de învăţare este necesar ca o prezentare a unui ghid să fie mai dinamică şi updatată cerinţelor acestor noi generaţii.
Ceea ce incită tinerii la învăţare sunt jocurile sau întrebările ce testează acuitatea gândirii, simţul analitic, atenţia, curiozitatea, imaginaţia, puse într-o formă interactivă de către un ghid ce stăpâneşte arta oratoriei şi îndeamnă publicul să se manifeste, să comunice, în loc să fie simpli spectatori. Educaţia muzeală introdusă în şcoală ar fi o idee interesantă, au conchis unii. De asemenea, este important să avem specialişti care să propună lecţii interactive şi să faciliteze transmiterea funcţiilor educative ale spaţiilor muzeale către tineri. Astfel, discuţiile bazate pe un tablou celebru sau pe o poezie vor căpăta amploare şi un ecou pregnant odată ce au loc în casa, atelierul pictorului/poetului. Pătrundem mai bine în poveste, ne fascinează şi ne rămâne întipărit momentul, astfel că faptul cultural dobândeşte valenţe uimitoare. Aşa cum profesorii s-au străduit prin joculeţe, printr-un discurs fermecător si alte trucuri pedagogice, cu talent adaptate, să ne determine să aprofundăm operele clasice, greu de captat uneori, aşa avem nevoie si de ghizi care să înlocuiască spiritul auster din unele muzee cu unul deschis, îmbietor si dinamic.

DECI…călătorim împreună sau rămânem piese de muzeu?

Autori:
Lucian Popa– Vicepreședinte al Federației Tinerilor din Bacău
Theona-Sabina Popa– studentă

  •  
  •  
  •  

Author: irina

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *