La umbra plopilor Tescaniului

Vrăjit e Tescaniul lui Enescu! Mustește de verde complicat, totemuri ce nu pot fi redate, simboluri și însemne pe care nu le percepe ochiul neînzestrat cu profunzime.
De peste patru decenii, artiști stăpânitori de muzică și culoare sau îmblânzitori de piatră, caută să aducă spre cunoaștere, o altă față (văzută sau nevăzută) a conacului de la Tescani.
       Loc unde s-a consumat în părți egale iubirea și durerea, unde instanța muzicală supremă a emis certificatul de naștere al tragediei lirice”Oedip”, conacul Rosetti-Tescanu, a rezistat pe drumul dintre clasicism și modernitate datorită celor care au trudit pentru a-i păstra statutul de Rai al Creației.
      Pictori consacrați, sătui de celebritate sau timizi începători dacă au avut onoarea să pășească în acest habitat cultural și-au transformat arta și lucrările în documente ale Tescaniului. Fiecare lucrare în parte, alcătuită din sunete  sau colorit, a primit meritul de a contribui la albumul Tescaniului etern.
   În acest 2020, în care pandemia de Covid 19 ne dictează existența și nesiguranța a luat locul certitudinii, Tabăra Internațională de Creație pictură-scupltură-grafică-multimedia, cu denumirea ”Rezidența Tescani 2020”, nu s-a oprit din drumu-i prea bine conturat pentru a putea fi stăvilit.
       Printre artiștii familiarizați cu habitatul cultural al Tescaniului, vechi zugravi de pânze pe șevalete, cunoscători ai fiecărei părticele obscure ce compun conacul și împrejurimile, un laureat al caricaturii, dar și pasionat fotograf, a fost invitat să dea frâu creației, pe tărâmul sanctuarului enescian.
    Victor Eugen Mihai, căruia ne e mai ușor, nouă băcăuanilor care îl cunoaștem și i-am urmărit atâția ani, arta caricaturală, să-i spunem VEM, a avut prilejul să fie în acest an, parte a grupului de creație care a zugrăvit acest spațiu nepereche.
     Din conacul construit cu linii drepte și coloane, fără arcuri și dantelării arhitectonice, de-o frumusețe simplă dar luxuriantă, din locurile solitare și intinsul parc secular, VEM a cules esența și a cuprins-o în trei lucrări, îmbinând în mod interesant fotografia cu pictura.
         Astfel, părând să spună ”Răriți plopii să pot vedea frumosul!”, i-a așezat pe curbele viorii, ca pe niște crâmpeie de natură. Vioara lui Enescu, cea care a dat naștere rapsodiilor și care a pus țara noastră pe harta culturii mondiale, stă culcată, răsturnată și a luat forma unei coapse de fecioară. Sau poate că liniile săvârșite de un caricaturist atât de versat ca VEM, ar putea fi interpretate în mai multe feluri. El e tăcut prin firea lui cuminte și ne lasă pradă îndoielii.
        În lucrarea realizată într-o manieră atât de realistă care cuprinde fațada clădirii, albul conacului dar și norii de deasupră-i, devine dureros de sincer. Pentru a prelungi imaginea sacră și cuminte a intrării în curtea conacului, VEM a adăugat fântânii arteziene o cupolă răsturnată care sfârșește cu cel mai important dintre elementele creștine: crucea. Întorcând desenul, inversând incipitul cu finalul, vom obține un mesaj: ”Creația e divină!”  Sau ”Dumnezeu e începutul!”.

       Dacă în ”Oedip” plăsmuit de Sofocle, regele sfârșește prin a se orbi, scoțându-și ochii, considerându-i vinovați, Enescu a pus această dramă lirică într-o operă de-o frumusețe inegalabilă pe care a dedicat-o soției sale, Maruca, VEM a reușit să îmbine frumosul, natura, durerea, păcatul și virtutea, orbindu-l pe Oedip al Iocastei, cu un plop de pe marginea parcului conacului de la Tescani, având ca rădăcină un pumnal artistic încrustat dar tot aducător de întuneric.
VEM a mai adăugat încă un catren, tragediei cele mai renumite, spusă din cuvinte sau cântată pe strune.
      Chiar dacă multora nu li s-ar părea că unui caricaturist îi poți găsi locul într-o tabără de creație ca cea de la Tescani, pictorul Dionis Pușcuță, artist ce cunoaște taina așezământului cultural, spune că: ”Este nevoie de nou, de linii și viziuni distincte. Prezența unui caricaturist- fotograf nu face decât să diversifice paleta de musafiri creatori a celor care trec pe la conac.Nu e prima dată când un caricaturist ni se alătură. Știu că și celebrul caricaturist,  Matty Aslan, a fost invitat la conacul Tescani, ba chiar colegul nostru, respectabilul senior al penelului, Vasile Crăiță-Mândră, cunoscut și din zona graficii caricaturale.” 
      ”Faptul de a merge pe-acolo pe unde și Menuhin, von Karajan, Pleșu, Bernea, Boca  și câte personalități din lumea culturală, de înaltă capacitate creatoare, n-au trecut!…l-a responsabilizat și emoționat pe artistul nostru băcăuan, caricaturist laureat și iubitor de fotografie!  Dacă altădată a venit în calitate de vizitator și nu a fost condiționat în niciun fel, văzând Tescaniul doar ca pe un loc de reculegere, de admirație și informare, în acest an, invitația noastră l-a copleșit și a cunoscut gustul emoțiilor pozitive. A creat timid, a întrebat, a cerut sfatul artiștilor deprinși cu locul. VEM  nu se înarmează cu nimic. Își aduce aparatul foto, creionul, tuburile, câteva pensule, bunul simț și o cumințenie provenită din adâncuri, așa cum îi stă bine oricărui artist”, spune fotograful Ovidiu Ungureanu cel care a adus lumea laolaltă ca un talentat dirijor și organizator de evenimente.
      Victor Eugen Mihai, dragă VEM, te afli la un început de drum pe care în această tabără, l-ai săvârșit într-un fel plăcut, inedit și perspectiva ta a fost una apreciată de cei pe care în acest însorit început de gustar, i-ai avut alături.
      Să nu te-oprești! Tabăra de la Tescani ți-e doar începutul
            
        

  •  
  •  
  •  

Author: irina

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *